Beszámoló a SIX koncertmusicalről - Egy formabontó energiabomba a Madách Színház színpadán

Kelt: 2023.10.23

Beszámoló a SIX koncertmusicalről - Egy formabontó energiabomba a Madách Színház színpadán A SIX koncertmusical mindenben nagyon más, mint a klasszikus musical előadások általában. Stílusát tekintve sokkal inkább egy koncertműsor, igazi show. A SIX szellemes, nagy energiájú, eredeti és okos produkció. A műsor lélegzetelállító, a szereplőgárda és a zenekar elképesztő. „Egy rossz skatulyába volt bezárva hat csuda nő, ki fénysugárban áll most és tesz az elnyomásra és ezt a bandát úgy hívják ”SIX” …

A SIX koncertmusical mindenben nagyon más, mint a klasszikus musical előadások általában.

six_a_csapat_2.jpg

Stílusát tekintve sokkal inkább egy koncertműsor, igazi show…

Aki egy szokványos musical előadást vár, hatalmas, nagyívű dalokkal, szívszorító történettel, az csalódni fog, ez nem egy klasszikus musical. Aki viszont szereti a zenét, a jó zenét, a populáris hangzást, annak ez az előadás igazi ajándék. A darab nem a musicaloknál megszokott klasszikus dramaturgiát és dallamvilágot követi, énektechnikailag nem volt könnyű dolga a szereplőknek, hisz a dalok nem a klasszikus nagyívű musical dalok kategóriájába tartoznak, megszólaltatásuk sokszor szinte operai minőségű előadást igényelnek hatalmas mélységekkel és magasságokkal, melyben a darab valamennyi szereplője tökéletesen helytállt.

Az előadás inkább egy koncert, mint egy színdarab, ahol a főszereplők, mind a hat királynő énekel egy-egy dalt a vele történtekről. Leginkább egy popkoncerthez hasonló. Az egészet úgy kell elképzelni, mintha hat Spice Girls énekelne egy háttérzenekarral, ahol a zenekar valamennyi tagja is csupa nőből áll.

Egy másfajta musical rendkívül tehetséges előadókkal és hatalmas energiával!

Ha valaki szereti ugyan a musicaleket, de leginkább a jó hangzású dalokat kedveli, akkor az élvezni fogja, mert a dalok nagyon jók és jól megírtak. A darab egyetlen hiányossága, hogy nem túl sok történet, cselekmény van benne, de ez azért van, mert nem olyan, mint egy normál musical. Összességében úgy gondolom, hogy ez egy nagyszerű musical, és egészen más, mint sok más.

A musicalek és az idők, amelyben élünk, változnak, és ez az egyik olyan modern musical, amely ezeket a változásokat tükrözi. Egy szórakoztató és nagyon élvezetes képeskönyv, melynek lapjain megelevenednek VIII. Henrik hat feleségének történetei. Nagyon könnyed módja a történelem ábrázolásának, és tulajdonképpen kellemes változás egy rövidebb musicalhez. Kiváló előadás fantasztikus történetmeséléssel.

a_henrik.JPG

VIII. Henrik angol király (Ifj. Hans Holbein festménye, 1537. körül.)

1509 és 1547 között Anglia uralkodója, az angol történelem egyik legkülönlegesebb szereplője volt. Az ő uralkodása alatt vált le az anglikán egyház a katolikus egyházról, záratták be a kolostorokat Angliában, s ő lett az új egyház feje is. Henrik ízig-vérig reneszánsz ember volt. Ami jellemét illeti, igen hiú és lobbanékony természetű férfiú volt, aki fiatalkorában imádta, s valósággal habzsolta az életet, mind az ételek, mind pedig a nők terén. Dalokat és verseket szerzett, szerette a kockajátékot, a bajvívást, a vadászatot, a teniszt és a szebbik nem nyújtotta élvezeteket. Az egyetemes történelemben arról híresült el, hogy hat felesége volt, akik közül kettőt, Boleyn Annát és Howard Katalint lefejeztetett.

VIII. Henrik volt feleségei most ringbe szállnak egyetlen férfi kegyeiért, de sokkal inkább saját önbecsülésükért és egy falakat rengető zenei koncerten folytatják uralmukat hat káprázatosan szédületes popdívaként. Fantasztikus popslágerekkel mesélik el egyenként Henrikhez fűződő kapcsolatukat… Vidám, erőt adó dalokat, köztük az „Ex Wives”, a „Haus of Holbein” és a „Don't Lose Ur Head” előadva a Tudor királynők megragadják a mikrofont, és ötszáz évnyi történelmi szívfájdalmat mesélnek el 90 percben, remixelnek döbbenetesen zseniális módon. Egy… századi lányhatalom percei élednek ujjá a színpadon.

Az eredeti minták és a híres elődök, akiket megformáltak: Aragóniai Katalin - Beyonce, Jennifer Lopez. Boley Anna - Lilly Allen, Avril Lavigne. Seymour Johanna - Adele, Sia. Klevei Anna - Rihanna, Nicki Minaj. Howard Katalin - Ariana Grande, Britney Spears. Parr Katalin - Shade, Jennifer Hudson.

Színészkirálynők pedig, akik a Madách színház színpadán életre keltik a szexuális elnyomás miatt szenvedő nőalakokat: Baranyai Annamária, Zsitva Réka, Peller Anna, Kardffy Aisha, Gadó Anita és Gallusz Nikolett.a_six_foszereplok.JPG

A SIX musical keletkezésének története…

Toby Marlow és Lucy Moss írta a Six szövegkönyvét és zenéjét. Marlow, aki utolsó évét töltötte a Cambridge-i Egyetemen, amikor a musical forgatókönyvét megírta. Egy másik diákkal, Lucy Moss-szal dolgozott együtt.

A musicalt 2017-ben az Edinburgh Festival Fringe- en mutatták be, ahol a Cambridge-i Egyetem hallgatói adták elő. A „HAT” igazi premierjét 2019 január 17-én a West Enden mutatták be, és azóta brit, majd világkörüli turnéra indult.  2020 januárjában az ausztrál produkciót a Sydney-i Operaházban, 2020 márciusában a Broadway-n mutatták be, majd a COVID-19 világjárvány miatti szünetet követően hivatalosan is megnyitották az előadást a Brooks Atkinson Színházban 2021. október 3.  2022-ben pedig észak-amerikai turnéra indult, amelyeket „Aragon” és „Boleyn” turnéknak neveztek el.

A fiatal alkotók úgy gondolták a hat nő történetét a mai fiatalságnak is befogadható módon mesélik el, ezért a történetükben a hat királyné fergeteges popdívaként születik újjá napjainkban és megindul a verseny a nők között a legkirályibb királynő címért.

A karakterek megalkotása során Marlow-t és Mosst több híres popsztár ihlette, akiket zenei inspirációként használtak a karakterek számára. A hat ex-feleség és a hozzájuk tartozó popsztár, akik ihlették:

Aragóniai Katalin: Beyoncé, Jennifer Lopez és Jennifer Hudson keveréke után készült.

Boleyn Anna: Miley Cyrus, Avril Lavigne és Lily Allen stílusjegyeit tartalmazza.

Jane Seymour: Adele- re, Siára és Celine Dionra emlékeztet.

Anna Cleves: Nicki Minaj és Rihanna hasonmása.

Katherine Howard: fiatal, szexualizált popsztárok keveréke, valamint Britney Spears és Ariana Grande elemeit stílusában íródott.

Catherine Parrt: Alicia Keys és Emeli Sandé ihlette.

A darab legsikeresebb dalai, Aragóniai Katalin "No Way" című dala Beyoncén alapul, Boleyn Anna "Don't Lose Ur Head" című dala pedig Avril Lavigne-tól és Lily Allentől származik, Howard Katalin "All You Wanna Do" című számát pedig Ariana Grande és Britney Spears ihlette.

A darab bemutatásakor az akkori kritikák igy írtak róla:

A SIX, „az új brit zenés színház felemelkedésének darabja” (Evening Standard). Ezt a teltházas, bódító Tudor-féle felszállást „a British Musicals jövőjének reménysugaraként” (Daily Telegraph) üdvözölték, „a 21. századi pimaszságtól és attitűdtől repdeső darabként” (Daily Mail). A SIX a West End, a Broadway és azon túlmenően a világ számos színpadán, a koncertmusical, mint műfaj dicsőségének megkoronázása.

A történelem most túllépi a trónt a hazai nagy sikerű előadásban is. Aki jegyet vált a Madách színház produkciójára, készüljön fel arra, hogy elveszítse a fejét, és megtapasztalja a Tudor-feleségek életét, miközben visszaforgatják az időt, és színpadra lépnek, hogy visszaszerezzék koronájukat, és elmeséljék történeteiket a szerelemről, a veszteségről és a hírhedt exükről, hogy megállapítsák, ki szenvedett a legtöbbet közös férjüktől. Az angol királyi ház legsötétebb történetének királynői újramesélésére ez a nem mindennapi előadás.

a_broadway.JPG

Broadway SIX előadás

Miről szól hát a SIX Musical?

A HAT tulajdonképpen egy vígjáték popkoncert musical, amelyet VIII. Henrik hat felesége ihletett. A Tudor királynőket pophercegnővé képzelve a feleségek versengenek, hogy eldöntsék, ki szenvedett a legtöbbet házasságuk során. A musicalben minden királynő a saját életéről szóló dalt ad elő különböző stílusokban, amelyeket Beyoncé, Adele és más modern, listavezető előadók ihlettek.

A történetet legjobban úgy lehetne jellemezni, mint a mai, közösségi média fiatal generációjának történetét. Helyenként mulatságos. De teljesen tapintatlan másokban, pl. amikor a nők azon vitatkoznak, hogy kinek volt a legtöbb vetélése – nem nevetséges senkinek, aki már átesett ezen, és egyszerűen nem szükséges. A Six tartalmaz néhány rövid szexuális utalást és felnőtt témákat, például a hűtlenséget boncolgatja.

A néző talán azt hiszi, ismeri VIII. Henrik hat feleségének történetét? Hát akkor most gondolja újra…

Aragóniai Katalin: Baranyai Annamária

Aragóniai Katalin elmeséli, hogyan akarta Henrik érvényteleníteni a házasságukat, és kolostorba záratni, amikor elkezdte üldözni Boleyn Annát, aki öregedő, ájtatoskodó hitvese, a királyné szöges ellentéte volt. Ez a kapcsolat még inkább növelte a király és felesége közötti feszültséget, annak ellenére, hogy ő a házasságuk alatt mindig hűséges volt hozzá: "No Way" fantasztikus dal, nagyszerű előadásban.  Házasságát a parlament helybenhagyó határozatára támaszkodva, önhatalmúlag feloldotta és egyben megszüntette a pápának az angol egyház fölötti hatalmát.

Boleyn Anna: Zsitva Réka

Anna viszont arról mesél, hogy Henrik őt akarta Katalin helyett, majd panaszkodik Henrik hűtlenségről, aminek következtében Anna elkezdett flörtölni más férfiakkal, hogy féltékennyé tegye a királyt. Miután Annának sem sikerült fiúgyermeket szülnie (több ízben is elvetélt), Henriknek egyre kevésbé volt ínyére a házasság. A második vetélés után felmerült benne a gyanú, hogy Anna boszorkány, és egy új udvarhölgynek, Seymour Johannának kezdett udvarolni. 1536. május 2-án alaptalan vádak alapján, ami házasságtörés és vérfertőzésről szólt a londoni Towerbe záratták Annát, majd a végén fejét vették.  Miközben traumáját és érzéseit viccekkel és ostoba grimaszokkal takarja a "Don't Lose Ur Head" dala előadásakor fantasztikus mimikával kísérve.

six_kep_4.jpg

Seymour Johanna: Peller Anna

Johanna fellép, hogy ő is elmesélje sorsát, de kinevetik, amiért könnyű dolga volt Henrikkel. "Kőszív" című dalában elismeri, hogy ő volt az egyetlen feleség, akit Henrik igazán szeretett, azt állítja, hogy a szerelmének feltétele volt, hogy fiú örököst szüljön… Fiút szült, Eduárd trónörököst, a dalban elmondja, hogy sok hibája ellenére kitartott mellette, mert szerette.

A törékeny fizikumú, ifjú királyné a szülés után 12 nappal gyermekágyi lázban meghalt. Henrik azt tervezte, hogyha Johanna fiút szül neki, megkoronáztatja feleségét, hogy a kis herceg trónhoz való joga megkérdőjelezhetetlen lehessen mindenki számára, de erre már nem került sor.

Peller Anna teremtette meg az előadás legszebb pillanatait története dalban elmesélve szívfájdító volt, valódi könnyes csillogást csalogatott elő a nézők lelkéből. Kőszív dalában meghatóan mesélt az igaz szerelemről, búcsújáról kisfiától…

„lelkem erős vár, szívem kőkristály, mely tüzedtől csak nemesül…”

„Lassan távozom és csak azt sajnálom, hogy fiam útját nem látom nem hagyom mégsem el…

bár eltávoztam rég egy nő hidd el soha nem felejt…”

A Királynők ezután a "Holbein háza" dalban egy társkereső alkalmazást parodizálnak a potenciális menyasszonyok választékának bemutatásával. Hans Holbein portréstúdiójában a női szépség kiaknázásával kapcsolatos témákat tárják fel.

A dal ötlete onnét származik: Ifjabb Hans Holbein a német reneszánsz mesterek generációjának tagja, a reformáció korának utolsó nagy festője volt. 1519-ben Bázel városának és így a Régi Konföderációnak, a mai Svájcnak polgára lett. Tehetségét arcképfestőként kamatoztatta korának gazdag polgárai körében. Londoni útja során a király környezetébe került. VIII. Henrikről az első portrét 1536-ban festette, majd még három alkalommal készített róla festményt. A három arcképének azonban más és más feleség arcképe volt a párja.

six_kep_3.jpg

 Anna von Kleve: Kardffy Aisha

Ő volt a király következő „áldozata”.  Anna klevei hercegnőt az ifj. Hans Holbein által készített képe alapján választotta, politikai okokból, mert a titkos tanács sürgette a német protestáns hercegnővel való eljegyzését. Mindezt Anna úgy adja elő a nagyérdeműnek, mivel ez egy mai darab, hogy Holbein túl jó képet festett róla, amin ő nem hasonlított a „profilképére”.  

Henrik új nejét nem találta elég vonzónak, már házasságkötésük előtt azon gondolkozott, hogyan szabadulhatna meg tőle. Annát a richmondi palotába küldte, majd közös megegyezéssel érvénytelenítették az el nem hált házasságot. Anna Angliában maradt és hercegnői címet kapott, a király levelezésükben a húgának szólította. Anna a királytól évi 4000 font járandóságot kapott, valamint két uradalmat és egy várat is. Ezeknek köszönhetően élete végéig úrnőként élt.

A dalban Anna bemutatja a többieknek „sanyarú sorsát” ahogy panaszkodik, hogy egy gyönyörű richmondi palotában él, hatalmas vagyonnal, és nincs olyan férfi, aki megmondaná neki, mit tegyen, de a végén dicsekszik is már vele "Get Down". A királynők megkérdőjelezik ezt, és Anna elismeri, hogy pazar életmódjából hiányzott a tragédia, és ezzel kiesik a versenyből. Kardffy Aisha tökéletesen hozza az elkényeztetett, mindennel elhalmozott libuska szerepét.

Howard Katalin: Gadó Anita

Ötödik nejét fiatalsága miatt szemelte ki. A nála évtizedekkel fiatalabb Howard Katalint, aki Boleyn Anna rokona volt. A király családi boldogsága azonban ebben az esetben sem volt hosszú életű. Csakhamar tudomást szerzett ifjú felesége szeretőjéről, ezért a hűtlen asszonyt, valamint annak szeretőjét is lefejeztette.

A Fenséges csajok lekicsinylik Katalin Howardot amiért "a bizonyítéka” a legkevésbé perdöntő, hiszen élete a király mellett csupán tiszavirág idejű volt.  Katalin ekkor megtorlásul gúnyosan felsorolja a többiek nyerési állításainak hibáit is. Majd elmeséli romantikus történetét, hiszen már gyerekkorában is sok udvarlója volt. Azonban azt is felfedi, milyen érzelmi traumával és bántalmazással kellett szembenéznie ezekben a kapcsolatokban, ahogyan ezt a koreográfiában is jelképezi, "All You Wanna Do". A királynék azonban továbbra is azon versenyeznek, hogy ki lesz közülük az igazi győztes.

six_kep_2.jpg

Parr Katalin : Gallusz Nikolett

Ő az a hat nő közül, aki megkérdőjelezi a versengés lényegét, amely inkább Henrikhez fűződő kapcsolatuk alapján határozza meg őket, mintsem valódi egyéniségként. A királynék ennek ellenére továbbra is vitatkoznak. Parr csalódottan emlékszik vissza a szerelmétől, Sir Thomas Seymourtól való elválásra és a házasságra Henrikkel, de siránkozás helyett elismeri Henriktől független eredményeit "I Don't Need Your Love" dalában.

A többi királynő végre felismeri, hogy megfosztották őket egyéniségüktől, feladják a versenyt, és kijelentik, nincs szükségük Henrik szeretetére, hogy emberként jól érezzék magukat. A hátralévő pillanataikat a színpadon arra használják fel, hogy újraírják történeteiket, nem szólóművészként, hanem csoportban.

Saját igaz történetüket és abban mindannyian főszereplők…

„Sose dönthettünk, itt vagyunk mi mind, és ma dönthetünk végre vágyaink szerint…

„Egyszer mondom el: figyu és hallgass rám, a legjobb lesz, ha eltűnsz édes hapsikám….

a sorsom végre már nem rajtad áll, nincs szükségem rád…”  

A vége azután a királyi Happy End: „Halljátok, Budapest van saját hangunk!”

„Végre olyan végünk lehet, amilyet csak akarunk…”

„Egy rossz skatulyába volt bezárva hat csuda nő, ki fénysugárban áll most és tesz az elnyomásra és ezt a bandát úgy hívják ”SIX” …

„Jólvan királynék írjuk újra a történelmet!” és ez a hat csodanő most újraírta, nem is akárhogy. Őszintén kiérdemelték a tapsot, ovációt amit ezért a nem mindennapi produkcióért kaptak.

A SIX szellemes, nagy energiájú, eredeti és okos produkció. Nagyszerű hangok és karakterek. Modern, hangos, vidám, és a Tudor-féle 21. századba katapultál. A műsor lélegzetelállító. Abszolút briliáns. Izgalommal töltött el minket az elejétől a végéig. Remek zene, zseniális és vicces szövegű dalokkal, mesés jelmezekkel. A szereplőgárda és a zenekar elképesztő volt. Kiváló előadás fantasztikus történetmeséléssel. A színpadon mindenki csodálatos volt. Annyira szórakoztató. Arckifejezésük pontszerű és hisztérikus volt.

Nem voltam benne biztos, hogy mit várjunk ettől a musicaltől, de micsoda látvány, lendületes, gyorsan mozgó és lehengerlően élvezetes. A dalszövegek annyira okosak és érdekesek, hogy kíváncsiak vagyunk az egyéni történetükre. Van humor és egy kis célozgatás, de semmi nyilvánvaló.

Kétségtelen, hogy a tinédzser és fiatal tinédzser közönség egyértelmű többsége mindent szeretett az elejétől a végéig, de akit nem annyira fogott meg az előadás a végére az is állva tombolt ennek a hat csodanőnek köszönhetően.  Velük együtt tombolt az egész nézőtér, a finálé olyan pillanatnyi eufóriát adott, amit egyébként soha nem éreztem még színházban.

Hatalmas energia és lenyűgöző szórakoztatás. Teljesen elképesztő előadás. Rövid és édes energialöket volt. Hangos, fényes, sok villogó fénnyel, de mindenekelőtt vicces és szórakoztató. A díszlet nagyon ügyes volt, és le a kalapom a világítástervező és a programozó előtt, (alkotók lentebb) nagyon jól sikerült.

A jelmezterv kiváló volt, utalva az Erzsébet-korabeli stílusra, miközben tökéletesen alkalmas volt az egész show táncára és általános megjelenésére. Talán csak egyetlen pici negatívuma volt a jelmezeknek: a Holbein stúdiós jelenetben a gyönyörű jelmezeikre aggatott karton dirndl ruhák gyors „átalakításával” hősiesen küzdöttek a lányok, egyik kezükben tele korsó sörökkel, viszont vitathatatlan hogy ezek a jelmezek tökéletesek voltak a svájci életérzés bemutatására.

A dalok egyszerűen fantasztikusak, megrendítő és emlékezetes szövegekkel, mindenkitől elképesztő előadásokkal és a hozzáállás mindenkitől a színpadon, ami annyira inspiráló és erőt adó. Egy jól átgondolt történet a történelemből, de női szemszögből, ami a legtöbb esetben szívszorító és tragikus. (Különösen Howard Katalin jut eszembe.) Volt benne energia, viccek, és az elhivatottság és a barátság olyan jól látható volt az összes résztvevő előadó között. Őszintén szólva, nem tudom szavakba önteni, mert olyan, mint amit még nem láttam.

six_a_csapat.jpg

Milyen csodálatos az energia, a szenvedély, a pimaszság, az éneklés fantasztikus volt. Igen, ez nem egy történelemóra, átalakították, a történetet a modern időkre frissítették. A történelem egy másik oldalról. Lányos erő a javából! Az éneklésük csúcsminőségű volt.

Remek dalok, sok tehetség és még történelmet is tanulhattunk. Tökéletes kombinációja a felnőtt témáknak, a történelemnek és a modernizációnak, sok-sok nevetéssel. Minőségi szórakoztatás a javából.

Az előadás két szereposztásban "színésznők" és "popdívák" szereposztásban látható. Az őszi előadásokra minden jegy elfogyott, de a 2024-es előadásokra még találtok pár jegyet! Jegyvásárlás és jegyinfók itt!

Írta: Kókainé Ibolya

Fotók: Madách Színház / Jardek Szabina / 

ALKOTÓK:

Koreográfus: Tihanyi Ákos

Látvány- és animációtervező: Madarász János, Vízvárdi András

Jelmeztervező: Rományi Nóra

Rendező: Szirtes Tamás

 

SZEREPOSZTÁS:

Színészkirálynők:

Aragóniai Katalin: Baranyai Annamária

Boleyn Anna: Zsitva Réka

Seymour Johanna: Peller Anna

Anna von Kleve: Kardffy Aisha

Howard Katalin: Gadó Anita

Parr Katalin : Gallusz Nikolett

Megosztás:

Kapcsolódó hírek:

István, a király augusztus 20-án a Szegedi Szabadtéri Játékok 2024-es műsorán - Jegyek itt!
Az István, a király 2024. augusztus 10-11-én és 19-20-án a szegedi Dóm téri szabadtéri színpadon lesz látható. Jegyek és a szegedi előadás szereplő itt!
Andrea Bocelli koncert 2024-ben Magyarországon a MVM Domeban - Jegyek itt!
Az MVM Domeban ad koncertet Andrea Bocelli 2024-ben. A budapesti koncertre jegyek itt!

 

 

 

 


EZT OLVASTAD

LEGFRISSEBB HÍREK


FACEBOOK



LEGOLVASOTTABB HÍREK

Az elmúlt 5 napban nem volt új cikk,
így nincs legolvasottabb sem.

 

 

 

 

Ezt olvasta már?x