JEKYLL és HYDE... a musical frenetikus sikere a Budapesti Operettszínházban….
Kelt: 2023.06.17
Jekyll és Hyde: a musical, mely minden idők egyik legnépszerűbb előadása szerte a világon. Egy musical, mely töretlen siker a 2022. áprilisi bemutató óta a Budapesti Operettszínház színpadán…
Ennek a sikernek egyik legerősebb előadását láthatta a nézőközönség a hétvégén, a június 16. esti előadáson...
Jekyll és Hyde: a musical, mely minden idők egyik legnépszerűbb előadása szerte a világon. Egy musical, mely töretlen siker a 2022. áprilisi bemutató óta a Budapesti Operettszínház színpadán…
Ennek a sikernek egyik legerősebb előadását láthatta a nézőközönség a hétvégén, a június 16. esti előadáson, mely méltán érdemelte ki a hatalmas sikert.
A darab mottója lehetne:
„Nem az a lényeg, hogy milyen világban élsz, hanem hogy milyen világ él benned.” ( Popper Péter )
Egy darab, mely egyaránt szól a bennünk lévő jó és gonosz küzdelméről, a szerelem és a vágy sokszínű megmutatásáról… felvillantva a sötét, démoni világ emberi oldalát az előadásban, keresi a fényt, az egyensúlyt a jó és rossz között…
Az 1880-as évek Londonjában egy jónevű angol elmeorvos, Dr. Henry Jekyll olyan szérumot fejleszt, amellyel elválaszthatja az emberben lakozó jót a gonosztól. Ezzel menthetővé tenné az elmebetegeket, megmentve ezzel az apját, akit egy elmebeteg menhelyen ápolnak. Szenvedélyévé válik, hogy megtudja, miért egyszerre jó és gonosz az ember. Megpróbálja elválasztani a jót a rossztól, ám amikor már csak néhány utolsó teszt hiányzik a kísérletéhez, nevezetesen a szer kipróbálása emberi alanyokon, a kórház álszent, képmutató vezetősége egyenesen istenkáromlásnak titulálja a kísérleteit és felszólítják, hogy hagyjon fel a kutatásaival. Hősünk ennek ellenére megszállottan keresi a választ… Hol húzódik a határ a jó és a rossz között? Meddig és hogyan juthatunk el személyiségünk megismerésében, ha a sötét oldal titkait kutatjuk? S ha elérünk a személyiségünk legmélyebb rétegeihez, ha megtapasztaltuk gonosz énünk lényegét, van-e visszaút társadalmi létünkbe?
Dr. Henry Jekyll elkeseredett elszántságában önmagán próbálja ki a szert, mellyel felszínre segíti lelke rejtett énjét, akit már Edward Hyde-ként látunk viszont. Rövidesen titokzatos gyilkosságsorozat veszi kezdetét a városban, a kórház vezetősége pedig rohamosan fogyatkozni kezd… A szer hatására Henry borzalmas átalakuláson esik keresztül, és testéből-lelkéből előtör a gátlástalan, gonosz én, Mr. Edward Hyde. A kérdésekre a választ, a kegyetlen bizonyosságot már Mr. Edward Hyde-tól tudjuk meg… Dr Jekyll a társadalmi rend korlátai és saját erkölcsi elvei alól felszabadulva eufórikussá és könyörtelenül gonosszá válik, Mr. Hyde-ként. És ezzel kezdetét veszi a két ellentétes személyiség, Henry Jekyll és Edward Hyde izgalmas és borzalmas csatája egy ember lelkéért...
Ezen az elképesztő péntek esti előadáson Dr. Henry Jekyll és Edward Hyde szerepébe Dolhai Attila bújt, a szerep kettősségét fantasztikusan a nézők elé tárva.
Dolhai Attila a két teljesen különböző figura, a jó és a rossz én kontrollálhatatlan átalakulásait elementáris erővel, fantasztikus színészi és énekesi teljesítményt nyújtva formálta meg ezen az előadáson. Alakítása során hatalmas volt a szakadék a kétféle karakter jellemvonásainak ábrázolásában.
Dr. Jekyll-ként a darab elején igazi angol úr, aki határozottan kiáll elvei mellett a kórház vezető tanácsa előtt. A szer hatására fantasztikus átalakulása után őrületes, megszállott játékkal tárta a nézők elé Edward Hyde figuráját. Fékezhetetlen lendülettel, elképesztően energikus játékával, elementáris erővel formálta meg a karaktert. A pusztító szenvedélyt, megszállottságot szenzációs tartással, arcjátékkal, sátáni kacajokkal, őrült tekintettel alátámasztva.
Hitelesen ábrázolta az emberekben kavargó ellentéteket, a jó és rossz, a civilizált és barbár, az ember és állat kettősségét. Pszichológiailag megdöbbentően pontos képet festett, az ösztönöktől megfosztott, előkelő Jekyll átváltozásáról, az erkölcsi béklyókat ledobó, társadalmi elvarásoktól elforduló Hyde megmutatásával.
Az önazonosság elvesztésének tökéletes ábrázolása, mintha lekapcsolták volna saját magáról… Nagyon erős színészi játékával teljesen levetkőzte minden emberi jóságát, szinte a néző úgy érezte, kibújt a bőréből, a jófiút, aki valójában, az öltözőben a fogasra akasztotta. Ritka amikor az emberben megbújó állati ösztönök megmutatását ilyen katartikus erővel ábrázolja bárki a színpadon.
A darab csúcspontja vitathatatlanul a Párbaj című dalban teljesedik ki, melyben a két lélek, a főhősben rejlő jó és gonosz viaskodik egymással. Kétségbeesett versenyfutás önmagával. Érvek és ellenérvek, mindegyik fél a saját igazságát bizonyítandó. A dal hatalmas kihívást jelent mind hangilag, mind színészi játékban. Egy nagyon nehéz, hanggyilkos dal, melyben Dolhai Attila elképesztő intenzitással váltogatta hangszíneit, eleinte könyörgőn Jekyll-ként, majd a következő mondatban erőszakos akarattal, eltorzult hangokon, őrülettel a tekintetében felsorakoztatva Hyde igazságának érvelését. Borzongatóan félelmetes hatást gyakorolva a közönségre. Minden apró mozzanat sokkal hangsúlyosabb volt most. Félelmetes, a néző szinte úgy érezte, elpusztítja önmagát.
Tettének súlya alatt végső kétségbeesése, könyörgése Istenhez megrázó erővel hatott a közönségre, szívbemarkoló, megrendítő erejű fohász volt, mely szinte a lelkéből szakadt ki:
„Nem tudok győzni, ha nem segít Isten!
Hisz' fojt egy Árnyék!”
Dolhai Attila sokkoló játékával a darab vége különösen felkavaróra sikerült. Minden eddiginél döbbenetesebb alakítást nyújtott a test és lélek végső átalakulásának bemutatásával, akár elbukásként vagy megváltásként értelmezzük a darab lélekemelő, megrázó befejezését, különösen megrendítő volt, mely könnyeket csalt a nézők szemébe. Elképesztő játékával minden eddiginél nagyobb sikert aratott ezen az előadáson.
A két női főszereplő nagyszerű játéka tette még tökéletesebbé az előadást. Gyönyörűen képviselték a nőiség két ellentétes pólusát a közönség nagy örömére, fantasztikus bájjal és érzékiséggel ábrázolva a szerelem és a vágy különböző jellemvonásait.
Emma Carew, Széles Flóra a doktor menyasszonya, akinek játéka nagyon szépen elénk tárta egy tiszta lelkű, romlatlan fiatal nő jellemét, akiben nemes egyéniség lakozik. Szerepformálásával tökéletesen ábrázolta egy határozott nő feltétlen szerelmét, egy olyan szerelmet, amikor tűzön-vízen át szeret az ember lánya valakit. Amikor egy nő az eszével tudja, hogy fejvesztve kellene menekülnie a férfi mellől, de a szíve mégis mellette tartja, minden porcikájával érzi, ő lesz a sorsa, legyen az bármilyen, jó vagy rossz. Széles Flóra ezen az előadáson végtelenül érzékenyen hozta a szerelmükért aggódó fiatal nőt. Játéka csupa őszinte érzés és érzelem volt, a néző hitt neki.
Lucy Harris: Füredi Nikolett
Ezen az estén Dolhai Attila mellett kimagasló játékával a legnagyobb sikert Füredi Nikolett aratta.
Dr. Jekyll és Mr. Hyde életének másik meghatározó nőalakját, Lucy Harris karakterét alakította hatalmas sikerrel. Fantasztikusan formálta meg a női bájaival csábító prostituáltat. Tökéletesen működött a kémia a színpadon felforrósítva az amúgy is perzselő hangulatot. Kettősük fantasztikus előadásában az Ördögi táncból sütött a kínzó vágy, az őrült erotika.
Füredi Nikolettet eddigi szerepeiben többnyire a szépség, a jóság, a tisztaság megtestesítőjeként ismerte a nagyközönség. Lucy Harrisként a darab bemutatásakor egy teljesen új oldaláról mutatkozott be a nézőknek, de ennyire érzékien az eddigi előadások során még nem formálta meg a buja vágyat, a testét pénzért áruba bocsátó prostituáltat, mint ezen az estén. Nagyszerűen, végtelenül hitelesen hozta a kiégett, életúnt, érzéketlen prostit, akinek szíve mégis sóvárog az igaz szerelem után. Minden porcikájával játszott, nem csak gyönyörű hangjával. Tökéletesen ábrázolta a női lélek minden gyötrődését, a lelkében dúló kettősséget. Egy olyan Lucyt láthatott a nagyérdemű, aki őrlődik a testi vágy és a félelem között, sóvárogva egy jobb élet után. Egy olyan nőt varázsolt a nézők elé, akinek szíve szerelmes a doktor szelídségébe, de ez talán nem is szerelem, csupán a biztonság utáni vágy kétségbeesett akarása. Egy olyan nőt láttatott, akit bár félelemmel tölt el Edward Hyde felbukkanása, a teste mégis őt kívánja, a vad szenvedélyt vele éli meg. Játékával hitelesen érzékeltette az Ördögi tánc dalszövegének minden gondolatát:
„Oly’ hűs és forró, oly’ lágyan kínzó,
Úgy ölelsz át, ahogy vad szél egy fát…
Legyőz a vágy: Egy fájó, mély csók.
A testem várt rád, nem is várok szép szót…”
Dolhai Attilával fantasztikus összhangban, kettőjük erotikus párviadalával tökéletesen keltették életre a dal minden sorát:
„Sikolt a vágy, a bájad forró.
Mért’ tagadnád, sose volt mással jó...?!
Nem baj, ha fáj! Így szeret majd a Halál.
Ordító kéjjel! Ne féltsd őt, rád talál...”
Fantasztikus energiák adódtak össze, feszültek egymásnak ezen az estén, hosszú időre katartikus élményt szerezve vele a nagyérdeműnek.
Nellie megformálója Siménfalvy Ágota a Vörös Patkány mulató madame-ja egy lélekben kiüresedett prosti, aki bájait pénzért áruba bocsátja bárkinek, aki „szakmáját” felsőfokon űzi. Ezen az estén talán minden eddiginél fantasztikusabban, szexin, csábítóan varázsolt.
A főszereplőkön kívül a legkisebb szerepekig mindenki fantasztikusan játszott ezen az előadáson, igazi örömjáték volt mindenki részéről. Az előadás hatalmas sikere valamennyi szereplő érdeme. Ugyanúgy, mint az előadásról előadásra a tömegjelenetekben oroszlánrészt vállaló Musical Együttesé is, melynek tagjai egyenként is fantasztikusan énekelnek. Ennek legszebb példáját hallhattuk a Csillagok idején című dalban, Mirtse Réka szívfájdító, lemondással teli énekében, vagy a tömegek élén álló, a városon úrrálévő félelmet gyönyörű magas hangokon megszólaltató Illés Zoltán dalában.
A darab frenetikus hatásához nagyban hozzájárul a nagyszerű koreográfia és a fantasztikus Musical együttes, akik tökéletesen szemléltetik a városon úrrá lévő rettegést, káoszt, félelmet. A lendület, a pezsgés, az élet a színpadon az Ő érdemük is minden előadáson.
A Budapesti Operettszínház színpadán az évadban utoljára vasárnap látható ez a mindent elsöprő előadás. Aki szeretne részese lenni a következő évadban is ilyen nagyszerű alakításokkal teli nem mindennapi élménynek, a 2023/2024-es évad indításaként szeptember 1-től hat alkalommal megtekintheti a darabot.
Jegyeket a szeptemberi előadásokra ide kattintva vásárolhat!
Irta: Kókainé Ibolya
Fotók: /Budapesti Operettszínház/
Szereposztás a 2023. június 16-i előadáson: