APOSTOL-MUSICAL, avagy Nem tudok élni nélküled... Beszámoló a bemutatóról
Kelt: 2023.07.15
Dalok, melyeken egy egész nemzedék nőtt fel, Dalok, melyeknek megható története van. Egy megmosolyogtató történet a nagysikerű slágerek köré álmodva. Egy darab, ami annyira emberközeli, érzelemmel teli, hogy nem lehet nem szeretni.
A Pesti Broadway Alapítvány bemutatója:
Németh Zoltán – Szenes Iván –Vajda Anikó
Nem tudok élni nélküled...
Szereted a zenét, a jó zenét, a régi, kedves retro dallamokat, szereted a romantikát, megcsömörlöttél a valóságtól elrugaszkodott daraboktól, az élet nehézségei közepette pedig a drámák helyett inkább felüdülésre, könnyű nyáresti szórakoztatásra, inkább az élet írta mesékre vágysz. Tetszenek a vidám, mégis keserédes történetek, akkor ez a darab tetszeni fog nagyon!
Dalok, melyeken egy egész nemzedék nőtt fel. Dalok, az Apostol együttes jólismert slágerei, azé az együttesé, mely egy fél évszázada a mai napig is aktívan működő magyar könnyűzenei együttes.
Somogyi Szilárd rendezésében az együttes slágereiből egy nagyon lendületes előadás született, melyben egy pillanatig sincs üresjárat a színpadon. Valami egyszerű csoda, igazi lélek wellness a nagyérdemű számára. Finoman, mindenféle nagy lufipuffogtatás nélkül elmeséltet a szereplőkkel egy hétköznapi, nagyon vidám, olyan igazi sírós-nevetős történetet, minden trükköt és nagyzolást mellőzve, a jólismert Apostol dalokra építve. Itt nem a történetnek vannak zenés részletei, hanem a zenének, a daloknak van egy megható története, mely olyan nagysikerű slágerek köré van álmodva, mint az Okosabban kéne élni, Nem tudok élni nélküled, Homokvár – légvár - kártyavár, Nehéz a boldogságtól búcsút venni, Ne felejts el soha szeretni, Élvezd az életet, Eladó, kiadó most a szívem…
A darab nem is az az igazi musical, inkább egy megható, megmosolyogtató zenés történet.
A musical kedvelő közönség olyan nagysikerű előadások rendezésének sorát köszönheti Somogyi Szilárdnak melyeket a Budapesti Operettszínház színpadára álmodott éveken keresztül, mint: a 2005-ös évben bemutatott Jövőre Veled itt! 2007-ben az Oltári Srácok, 2008-ban az Abigél, melynek akkor a szövegírója is ő volt. Szabó Magda neki adta a regény zenés színpadra állításának jogát, így születhetett meg a mai napig nagy sikerrel játszott darab. Az ő nevéhez fűződik az Operettszínházban 2009-ben bemutatott Neoton együttes dalaira kitalált Szép nyári nap, vagy a 2013-as Ördögölő Józsiás és a 2015-ös Fame bemutatása. Ő álmodta színpadra 2016-ban az Ének az esőben-t, és a Lady Budapestet, vagy a mai napig nagy sikerrel játszott Pendragon legendát, csak hogy a legjobbakat említsük. Ezeknek a nagyszerű rendezéseknek a sikere garancia az Apostol együttes dalainak és a köréjük kitalált történetnek sikeres színrevitelére is. Aki látta a bemutatót 2023. július 12-én a RAM ART színház színpadán, úgy gondolom most sem csalódott.
Ez is egy olyan darab, ami annyira emberközeli, érzelemmel teli, hogy egyszerűen nem lehet nem szeretni… Talán azért is, mert annyira mai, valós problémákról szól, hogy bárki magára ismerhet benne. A zenéje meg egyenesen zseniális. Az előadás nem amolyan „Broadway csillogástól” válik szerethetővé, hanem olyan "a szomszéd családban, utcában zajlik" jellege okán. Az ismerősség, sőt mi több az otthonosság lakályos érzete lengi be és vonja egyetlen közösségbe a színpadot és a nézőteret. A dalok és a történet harmonizálása kitaposott ösvényen halad a biztos hatás felé, míg végül a nézők szívéig ér. Nem véletlenül, hiszen az Apostol együttes dalai igazi közkincs, melyre különösebb kockázat nélkül lehet építeni egy zenés színházi művet.
Somogyi Szilárd rendező most válogatott csapattal dolgozott, akik között ugyanúgy megtalálhatók fiatal tehetségek, de komoly zenei, színházi háttérrel rendelkező, neves művészek is. A sztori azért is zseniális, mert tulajdonképpen mindenkivel megeshet, bárki hasonló szituációban találhatja magát.
Egy több szálon futó szerelem története. Történet arról, hogy nem csak a húszéveseké a világ, (bár ez egy másik szerző, másik slágere) hiszen a szerelem örökérvényű. Ugyanúgy lángra lobbant, megdobogtat már kihűltnek hitt szíveket idős korban is, mint az ifjúság mindent elsöprő hevülete. Ezt a darab elején Haraszti Elvíra csodálatosan fogalmazza meg dalban:
„Nem lehet, hogy a szerelem csak a szépek ajándéka,
Nem lehet, hogy a szerelem mindig a fiataloké,
Nem lehet, és ne hidd el csak hallgass a szívedre,
Hisz szeretni bármikor lehet.
Ne felelejts el soha szeretni, ne felejts el soha remélni,
Bár nem öröm, de ne is sírj, hogy elszállnak az évek.
Csak ne felelejts el soha szeretni, ne felejts el soha remélni,
És ne érezd az évek súlyát…”
A darab története röviden:
A darab két helyszínen, Budapesten és Londonban párhuzamosan játszódik. Több szerelmi szálon futó történetének hősei:
Adott egy Budapesten sikeres, mára már elvált írónő, Judit, aki minden idegszálával egyszem fiáért aggódik, miközben még mindig régi szerelmét, Misit siratja. Fia Bence kiszakadva anyuci fojtó szeretetéből Londonba utazik tanulni.
Londonban pedig él egy sikeres üzletlánc, a Michael s Café tulajdonosa Misi, a lányával, Lilivel és 25 éves fiával, Alexszel. A darab mindjárt egy családi tragédiával indul, mely felszínre hozza apa és fia között az addig ki nem mondott sérelmeket, mely szembesíti Misit elrontott élete minden hibájával és arra készteti, hogy megkeresse a rég elvesztett boldogságot, így elindul Budapestre. Bence megismerkedik anyja régi szerelmének lányával, akibe fülig szerelmes lesz.
Félreértéseken, vicces helyzeteken, (hiszen senki nem tudja a másikról ki is valójában) sok- sok nevetésen át száguld a történet, a szálak Londonból egyenesen Budapestre vezetnek. Itthon mindeközben Judit unoka húga és férje meg vásárolnak és elképzeléseik szerint próbálnak szállodává alakítani egy régi, romos kollégiumot. Megfeszített erővel próbálják álmaikat megvalósítani a bürokrácia buktatói ellenére is. Mindebben a családi örökségével váratlanul segítségükre siet a szálloda takarítónője, aki régi bútordarab, hiszen már annak idején is ő takarította a kollégiumot, így aztán törvényszerűen mindenkiről tud mindent…
Bence hazautazik Lilit bemutatni édesanyjának, őket pedig elkíséri a pesti útra Misi, aki régi szerelmeik lábnyomát kutatva elkeseredetten járja be a régi helyeket, ahol egykor boldog volt Judittal.
Az apja figyelméért Bencére is féltékeny Alex nyomozásba kezd a két egykori szerelmes után és arra a következtetésre jut, lehet, hogy Bence is Misi fia és ezért a féltestvérük. Ezért a két fiatalt szakításra bírja.
Misi és Judit váratlan találkozásának a vége, hogy a sok éves kapcsolat újra éled, a szerelem újra fellobban a két ember között. A boldog befejezés pedig, a félreértések tisztázódnak a szerelmespároknál.
A két főszereplő története valami csöndes kiállás a szerelem mellett, de nem egy tipikus első szerelem története, inkább a „túlvagyunk már sokmindenen, voltak tévutak” szerelem, a józan szerelem mellett, már ha egyáltalán létezik ilyen. Arról, hogy ki-ki megkeresse a saját útját, még ha az nem is mindig szépnek és boldognak tűnik és végül visszataláljon ahhoz, akit a sors neki rendelt.
Judit, 50 körüli írónő: Siménfalvy Ágota
Judit és Misi kölcsönös vonzalmukat beárnyékolják a múlt lezáratlan szerelmei, mégis, ez a valószerűtlen kapcsolat mélyebbnek és összetettebbnek bizonyul egy átlagos románcnál.
Siménfalvy Ágota megéli és nem csak eljátssza a szerepeit, és amikor így megtalálja a hasonlóságot közöttünk, ettől izgalmasabbá is válik a karakter. Nagyon erőteljes játékával hitelesen ábrázol egyrészről egyszem fiáért aggódó anyát és egy még mindig a régi szerelem romjait újraépíteni, felidézni próbáló szexi ötvenest. A régi szerelmesek újbóli találkozásakor megrázó erővel eleveníti fel Odakint búcsúzik a nyár dalával fájó szakításuk pillanatait…
„Amikor azt mondtad, hogy vége, azt hittem, tréfáltál csupán.
Még együtt mentünk ki a rétre, és miénk volt a délután.
Amikor elhagytak az álmok, még mindig reménykedtem én,
De most az ablakomnál állok, s köröttem elfogyott a fény.”
Egy jó musical előadásnak ugyanaz a titka, mint bármilyen másik előadásnak: a jó színész. Lehet bármilyen blőd egy sztori, a jó színésznek elhiszem, akkor is, ha mondja, akkor is, ha énekli és akkor is, ha épp nem csinál semmit, csak jelentőségteljesen „létezik” a színpadon… mert egyszerűen hatni tud rám. Ágota fantasztikus alakítást nyújtott, a néző átérezte tipródásaikat, vágyaikat és egy-egy villanásra drukkolni kezdtünk szerelemük újraéledésének.
Misi, 50 körüli üzletember: Szabó P. Szilveszter
A történet tele van árnyalt humorral. Szilveszter sajátos senkihez nem hasonlítható humorával kihasználja azokat a bájos szituációkat, melyeket a két szerelmes újbóli egymásra találása hordoz. Közben pedig az élet alapigazságait, fontos mondatokat fogalmaz meg.
Král Mihály szerepében fantasztikusan alakít egy ötvenes éveiben járó, sokat megélt idősödő öregurat, a korosztály minden tipikus jegyét nagyszerűen ábrázolva, akit az élet nehézségei eléggé bölccsé tettek ahhoz, hogy tudja és kimondja azt, amit a fiatalok még kapizsgálnak. Ő az, aki kimondja a legnagyobb igazságokat, bár soha nem tudta kimutatni az érzelmeit, ugyanúgy, mint az apja: „márpedig egy csalódás után sírni kell, egy halotti tor után sírni kell…”
Annyira mai a téma és a figura, akit játszik, hogy egy kicsit talán művészemberi karizmájának köszönhetően könnyebben bele is tud helyezkedni. Persze ennek megvan a csapdája is, hiszen ilyenkor általában a művész hozza a saját kliséit, szokásait, ami ugyan segíthet, mert ha hiteles akar lenni, a saját érzéseiből is táplálkozik. De valahol az is igaz, hogy mindig a legegyszerűbb a legnehezebb. És talán ez a titkok nyitja szerepformálásának: egyszerűnek lenni.” Egyszerűen előadni, átadni az érzéseit…
„Akkor is fénylenek majd csillagok, ha más lesz itt nem én.
Akkor is támadnak majd új dalok a régiek helyén,
és járnak összebújva párok, ha én már más fele is járok,
ez másképp úgyse lesz, hisz az élet rendje ez.”
A dal előadásában csodálatosan megtelt élettel. Nagyon szép drámai pillanatokat köszönhetünk Szilveszternek, de talán a történet vége a legszebb, amikor végre őszintén kimutatja szeretetét, megbocsátását fia iránt…
„Ó szeretet, úgy kérlek, hogy emelj fel most engem!
A közöny kőpalástja lassan körbezár.
Ó szeretet, úgy kérlek, segíts minden olyan embert,
Aki társak között társra nem talál.
Ha meggyötört az élet, az arcod gondtól terhes,
a hétköznapok súlya lassan mélybe ránt, tekints fel az égre,
hisz a felhők között hidd el, mindig áttör egy kis fénysugár.
Hinni kell!...”
Ági, szállodamenedzser, Tibor felesége: Haraszti Elvira
Haraszti Elvira fantasztikusan hoz egy „idegbeteg” mindent túlizguló, túldramatizáló, nagystílű menedzserasszonyt, akinek senki és semmi nem elég jó. Aki erős kézzel irányít, de mindeközben pedig minden apró kudarctól rögtön összeomlani készül. Akinek a személyisége nagyon határozott, eszes, logikus, vibrálóan energikus, a saját érzésein uralkodni nem tudó, mindent megvalósító, olyan valaki, aki a házasságban a nadrágot hordja a férfi helyett típusú figura. Nagyszerűen eltalálta a karaktert, mintha csak rászabták volna Ági szerepét.
Tibor, szállodaigazgató: Szaszák Zsolt
Szaszák Zsolt fiatal szállodaigazgatója szerepe szerint feleségének pont az ellentéte. Bár az álmait készül megvalósítani, mégis kicsit léha szerencsejátékos, olyan „majd csak lesz valahogy” figurát személyesít meg. Hogy mennyire nagyszerűen van kitalálva az egyes slágerek köré álmodott történet minden apró részlete, annak egyik legjobb példáját látja a néző kettőjük legszebb jelenetében, amikor kiderül miért olyan feszült és kiállhatatlan az ifjú feleség, hiszen gyermeket vár. Hirtelen rádöbbennek mindketten a nagy igazságra, életük teljes megváltoztatásához szükséges ezután: Okosabban kéne élni!
„Jól tudod, hogy én csak hozzád tartozom. Úgy bizony.
Kételkedni benned éppúgy nincs okom, gondolom.
És ha néha mégis rossz a hangulat, titkát pontosan tudom.
Okosabban kéne élni, annyit mondhatok.
Nem az a bolond, ki megbámul egy csillagot.
Kell a szerelem, de kell még más is. Tavaszi virág és napsugár is.
Okosabbá kéne tenni egymás életét.”
A néző ilyenkor döbben rá, hogy ezek a dalok talán azért lettek a mai napig fennmaradó slágerek, mert mondanivalójuk örökérvényű igazságokat fogalmaz meg.
Kallerné, 55 körüli takarítónő: Frankó Tünde
Frankó Tünde nagyon szépen árnyalt, sok humorral átszőtt figurát formált az idősödő takarítónő személyében szenzációsan. Szerepe szerint az egyetlen, igazi ősi „bútordarabja” a készülő szállodának, hiszen már az idők kezdete óta ott takarított még a régi kollégium idején is. Ő, szavaival élve itt az „élő folytonosság”, mely büszkeséggel tölti el. Olyan igazi régi munkaerőt személyesít meg, aki hivatása teljes tudatában munkáját becsülettel végzi.
A művésznőt a nagyközönség többsége eddig gyönyörű hangjáról és drámai alakításairól ismerte leginkább, most viszont a néző megismerhette egy új oldalát is. Szenzációs alakításával hozta be a képbe a humort, ellensúlyozva a feszültséget és a lírai jeleneteket.
Figyelemreméltó színészi kvalitásait csillogtatta meg briliáns alakítást nyújtva. A Ne bántsd a tangót dala, melyben táncpartnere, élete elmaradhatatlan kelléke a partvis, fantasztikus humorral megáldott, üde színfoltja a darabnak, melyet a nagyérdemű hatalmas ovációval fogadott.
Bence, Judit huszonkét éves fia: Braga Nikita
Braga Nikita nagyon jól ábrázol egy anyuci gúzsba kötő szeretetétől rögtön Londonig szaladó fiatalt, aki első útján mindjárt London összes kocsmáját végig látogatja olyannyira, hogy a Michael s Café ajtaján már merev részegen esik be a színre. A delírium minden nyűge és humora egyedi és frenetikus alakítás, igazi nagy bohémság. Tökéletes, egy alkoholhoz még nem szokott fiatal első igazi berúgásának ábrázolása.
A darab során nagyszerűen hozza végig a fülig szerelmes, jófiú karakterét. Az igazi kitörés, játékában a csúcspont akkor következik be, amikor Alex szembesíti a szörnyű ténnyel, lehet, hogy Misi az ő apja is, így Lili a szerelme tulajdonképp a féltestvére, amit az anyja eltitkol előtte.
A felismerés hatására, Braga Nikita megrázó erővel szemlélteti, ahogy Bencében egy világ omlik össze. Két imádott nőt veszít el egyszerre, a szerelmét és az anyját, aki szerinte becsapta, hisz eltitkolta a vélt igazságot a valódi apjáról. Megrázó erővel szakad ki belőle a dal:
„A harcot feladom ez szörnyű tény, széttört most a világ, megszűnt a fény,
vártam, hogy eljöjj, hogy átölelj… a percek gyorsan tűntek el…”
Nagyon szemléletes rendezői elgondolásként a dal első sorait még Lilinek énekli, a folytatást viszont már vádlón az anyjának üzeni, így előadásában a dal teljesen új értelmet kap…
„Hazudtál nékem, megtudtam én, és összetört egy szép remény.
Most már látom azt, hogy tőled mennyit várhatok,
hogy csak játékod vagyok, többre nem számíthatok.
Néha már az arcomon a szégyen pírja ég,
s azt kiáltom én feléd, hogy ebből nékem már elég.”
Előadásában a dal borzongatóan drámaira sikerült, igazi segélykiáltás.
Alex, Misi 25 éves fia, Lili bátyja: Gábor Márkó
Gábor Márkó már a darab elején végtelenül erős alakítással indítja a saját történetét. Fantasztikusan jeleníti meg az apja szeretetéért, megbecsüléséért küzdő, testvérére is féltékeny fiatalt, aki nagyapja temetése után kíméletlenül szembesíti apját elrontott élete minden hibájával, végig hiteles alakítást nyújtva.
Az előadás összes szereplője nagyszerű alakítást nyújtott, szívét lelkét beleadva a játékba, mely igazi örömjáték volt a nézőknek és a szereplőknek egyaránt.
Nem komolytalan darab, de nem is súlyos: aprócska történet, amelyben néha úgy tűnik, az égvilágon mindent meg kell tenni a boldogságért, a másik visszaszerzéséért, aztán a befejezésre úgy halványul az összes bonyodalom emlékké, ahogy egy dalt lekevernek a végén. Ami pedig addig történt, azt megőrzik a dalok, a hangok és a szívek. A közismert dalok dinamikája mosolyt csalt az emberek arcára még a bordó bársony legördülése után is.
Az Apostol együttes zenéje, ezek a dalok közösség építő és karakterformáló erővel bírnak, hiszen sok olyan fiatal, a pálya elején járó művész szerepel a szakma nagynevű művészeivel ebben a darabban, aki nem játszott még együtt színpadon, ugyan szakmabeliek, de mégis kicsit ismeretlenül kezdték el ezt a munkát. A zene volt az a csodálatos eszköz, ami a hosszú próbaidőszakon összehozta, és megteremtette az egymásra mélyen figyelő és vigyázó közösséget. Tulajdonképpen a darab csodája megtörtént a bemutatón.
Minden elemében üdítő előadást láttam, amely mély érzelmeket szabadít fel. Azt hiszem, az Apostol együttes dalai teljesítették küldetésüket. Az együttes tagjai büszkék lehetnek rá, hogy a több évtizedes munkájuk megkoronázása lett egy ilyen nagyon szerethető darab. Dalaikkal örök érvényűt alkottak.
Jegyek az Apostol musical következő előadására itt!
Írta: Kókainé Ibolya
Fotók:
/I Love Musical.hu Tóth Éva /
Szereposztás:
Misi, 50 körüli üzletember: Szabó P. Szilveszter - Jászai díjas
Judit, 50 körüli írónő: Siménfalvy Ágota - Honthy díjas
Kallerné, 55 körüli takarítónő: Frankó Tünde - Érdemes művész
Bence, Judit huszonkét éves fia: Braga Nikita
Lili, Misi húszéves lánya: Becz Bernadett
Alex, Misi 25 éves fia, Lili bátyja: Gábor Márkó
Tibor, szállodaigazgató: Szaszák Zsolt
Ági, szállodamenedzser, Tibor felesége: Haraszti Elvira
Kitty, recepciós lány: Pacskó Dorka
Patrik, fiatal pincér fiú és titkár: Vígh Gergő
Zenei vezető: Németh Zoltán
Koreográfus: Király Béla
Díszlet - jelmez: Rákay Tamás
Rendező: Somogyi Szilárd - Nádasdy díjas
Kapcsolódó hírek: